مهرپویا مشاور و مدرس فروش و بازاریابی در مازندران

مشاور و مدرس کسب و کار فروش و بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ در مازندران بابل آمل ساری

مهرپویا مشاور و مدرس فروش و بازاریابی در مازندران

مشاور و مدرس کسب و کار فروش و بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ در مازندران بابل آمل ساری

استراتژی بازاریابی چیست

سه شنبه, ۲۹ آذر ۱۴۰۱، ۱۱:۳۰ ب.ظ

تاکتیک های بازاریابی حضوری و دیجیتال

 

مشاور بازاریابی در مازندران

 

تعریف بازاریابی هم مثل بسیاری دیگر از شاخه های حوزه فروش در طول زمان دستخوش تغییر گردیده و بازاریابی مدرن امروز در واقع ایجاد یک میدان مغناطیسی تعریف شده جهت جذب جامعه هدف معین و از پیش تعیین شده است.در این مقاله سعی می کنم در خصوص برخی از مولفه های بازاریابی نکاتی را جهت استفاده مطرح نمایم.

 

استراتژی بازاریابی چیست؟

 

 استراتژی بازاریابی، برنامه عملیاتی شرکت برای جذب مشتریان بالقوه و تبدیل آنها به مشتریان وفادار است. یک استراتژی بازاریابی خوب اهداف و مقاصدی را برای رسیدن به نتیجه تعیین می کند و شامل ارزش پیشنهادی منحصر به فرد مجموعه، تحقیقات بازار،شناخت بازار هدف، پیام رسانی و کانال های بازاریابی است.


استراتژی بازاریابی یک مجموعه شامل چهار بخش است که اصطلاحا به آن 4 P بازاریابی می گویند :

- قیمت : مقدار هزینه محصولات شما و دلیل تولید آن
- محصول : محصولاتی که می فروشید و تفاوت آنها با محصولات موجود در بازار
- ترویج : چگونه محصولات خود را در مقابل مخاطبان هدف خود قرار دهید.
- محل : جایی که محصولات خود را می فروشید.

هدف استراتژی بازاریابی شما قرار است نشان دهد چگونه می‌توانید در رقابت با رقبایتان در بازار پیروز شوید و مزیت رقابتی خود را در طول زمان حفظ کنید. بدون استراتژی بازاریابی، عادت می کنید تاکتیک های تصادفی را امتحان کنید که با هم کار نمی کنند و یا تصادفا یک بار کار می کنند و بارهای دیگر به شکست منجر می شوند و شما در صورت نداشتن تاکتیک های بازاریابی درست،زمان و پول زیادی را صرف چیزهایی کنید که باعث افزایش فروش نمی شوند.

مزایای دیجیتال مارکتینگ برای یک استراتژی بازاریابی

بازاریابی دیجیتال به شما کمک می کند تا یک برنامه سازمان یافته برای رفع نیازهای مشتریان خود ایجاد کنید،قیمت محصول و بودجه بازاریابی خود را تعیین کرده و به عنوان راهنمای شرکت شما برای هدایت سرنخ ها و رسیدن به فروش عمل می کند.

 

سازوکار اندازه گیری عالی

 

بازاریابی و تبلیغات بدون ایجاد زیرساخت اندازه گیری چیزی جز هدررفت سرمایه نصیب شما و شرکتتان نخواهد کرد. نقل قول معروف John Wanamaker، تبلیغ کننده Cue بیانگر این حقیقت است : «نیمی از پولی که برای تبلیغات خرج می کنم هدر می رود. مشکل این است که نمی دانم کدام نیمه» دیجیتال مارکتینگ هم شاید بطور صددرصد ما را در برابر اندازه گیری ضعیف، تله متری یا تفسیرهای غلط قدیمی مصون نمی کند، اما مطمئناً ردیابی نتایج ما را به میزان قابل توجهی آسان می کند.شاخصه هایی مثل نرخ تبدیل، هزینه‌های جذب مشتری، دوره‌های بازپرداخت، رفتار جامعه هدف و ... با بازاریابی دیجیتال و ایزار موجود در این حوزه بسیار دقیق تر و راحت تر قابل دسترسی و ارزیابی هستند.

- بازاریابی دیجیتال سیل داده‌هایی را ارائه می‌دهد که صاحبان کسب‌وکار باهوش می‌توانند برای کشف نگرش کاربردی و برنامه ریزی درست از آن استفاده کنند.
هدف گیری دقیق دیجیتال مارکتینگ به شما امکان دسترسی به داده های بیشتری را نسبت به قبل می دهد. شما می‌توانید خواسته‌ها، نیازها، علایق و رفتارهای مشتریان را با جمع‌آوری و بررسی داده‌ها و سپس استفاده از آن برای ارسال ارتباطات مرتبط‌تر به آنها درک کنید. به عنوان مثال، اگر در حال اجرای کمپین برای یک فروشگاه خرده فروشی محلی هستید، می توانید یک کمپین بازاریابی بر اساس مکان اجرا کنید. همچنین می‌توانید سبدهای خرید رها شده را دنبال کنید که پس از اینکه خریداران اقلامی را در سبد خرید خود گذاشتند،بیشتر در کدام قسمت آنها را رها کردند و آنها را با یک پیگیری ساده به خرید ترغیب کنید. شخصی سازی این پیام ها به ایجاد ارتباط بین شما و خریداران کمک می کند و می تواند فروش بیشتر شما را تضمین کند.

بازاریابی محتوا

صاحبان مشاغل مدرن اهمیت ایجاد یک حضور آنلاین قوی را درک می کنند. آنها فروشگاه های آنلاین باکیفیت و پرامکاناتی ایجاد می کنند، روی تبلیغات سرمایه گذاری می کنند و پیگیری های ایمیلی را برای جذب مشتری خصوصا در فروش های B2B توسعه می دهند.
نکته عجیب اما به استراتژی محتوایی آنها برمی گردد،اگر به بازاریابی محتوای آنها دقت کنید متوجه خواهید شد که اکثر آنها حرفی برای گفتن ندارند. این یک فرصت از دست رفته تولید سرنخ برای کسب و کارهای آنلاین است، به ویژه در بازارهای تخصصی که در آن محتوا از کیفیت بالایی برخوردار نیست. برندهای برجسته امروز،برندهایی هستند که در حال تبدیل شدن به تولیدکننده هستند و راه های جدیدی برای نزدیک شدن به محتوا و تعامل با مخاطبان خود پیدا می کنند. انواع محتوایی که یک برند می تواند ایجاد کند عبارتند از: وبلاگ نویسی،وبینارها،خبرنامه ها،فیلم های سمعی،اینفوگرافیک،مسابقات و هدایا،انجمن ها،پادکست مهمان پخش‌های زنده و ...
نوع محتوایی که ایجاد می کنید به این بستگی دارد که مخاطبان شما چه کسانی هستند و در کجا قرار دارند. با در نظر گرفتن اینکه بازاریابی ورودی بیش از سه برابر بیشتر از تاکتیک‌های بازاریابی برون‌گرا سرنخ ایجاد می‌کند – و هزینه آن ۶۲ درصد کمتر است – به وضوح این روش یک استراتژی بازاریابی سودآور برای استفاده در کسب‌وکار امروز شماست.

با توجه به مطالب طرح شده در پایان باید گفت بازار امروز مکانی برای تاخت و تاز کسب و کارهایی است که تحلیل محورند و با ایجاد زیرساخت های آماری،استراتژی مشخصی برای فعالیت خود در بازار رقابتی تعریف کرده اند.هر چه زودتر میدان مغناطیسی خود را ایجاد کنید.

 


محمدرضا مهرپویا
مشاور فروش و بازاریابی
استراتژیست کسب و کار

 

مشاوره رایگان فروش

نظرات  (۰)

گروه مشاوران کارفرمانیوز

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی